Επανάληψη : ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Μπατζάκας Δημήτρης - Δ/ντης)
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικός Γραμματισμός
ΣΔΕ ΛΑΜΙΑΣ – ΗΛ/ΝΙΚΗ ΤΑΞΗ
Εβδομ. 7-23/12/2020
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εργασίες – Ασκήσεις Επανάληψης
Επιμέλεια: Μπατζάκας Δημήτρης (Δ/ντης-Φυσικός)
1. Να απαντήσετε στα παρακάτω:
α) Να γραφούν οι χημικοί τύποι των ακόλουθων ενώσεων και η κατηγορία τους:
-φωσφορικό ασβέστιο,
- οξείδιο του ψευδαργύρου και
- φθοριούχο κάλιο
β) Nα γίνουν οι απεικονίσεις κατανομής των υποατομικών σωματιδίων των ατόμων του φθορίου και του καλίου και να περιγράψετε τη διαδικασία σχηματισμού της χημ. ένωσής τους.
2. Να ονομαστούν τα ακόλουθα οξείδια του αζώτου: ΝΟ, ΝΟ2, Ν2Ο3,Ν2Ο4, Ν2Ο5
3. α) Να γραφούν οι χημικοί τύποι των ακόλουθων ενώσεων και η κατηγορία που ανήκουν :
θειικό οξύ, νιτρικό οξύ, νιτρώδες οξύ, υπερχλωρικό οξύ
β) Να ονομαστούν τα οξέα H3PO3και H2S.
γ) Ποιος είναι ο χημικός τύπος των οξέων: ανθρακικό οξύ – υδροϊώδιο – υδροχλωρικό οξύ
4. Να αντιστοιχίσετε τους χημικούς τύπους (Ι) ΑgI, (ΙΙ) K2O, (ΙΙΙ) FeCl3, (ΙV) Cu2Ο και (V) BaBr2 με τα ονόματα α) οξείδιο του χαλκού(I), β) βρωμιούχο βάριο, γ) χλωριούχο σίδηρο(III), δ) οξείδιο του καλίου και ε) ιωδιούχο άργυρο
5. Να ονομαστούν οι παρακάτω χημ. ενώσεις:
Χημ.Ένωση |
Ονομασία |
Κατηγορία Χημ.ένωσης |
H2S |
μη οξυγονούχο οξύ |
|
Η2CO3 |
Ανθρακικό οξύ (Η2CO3 νερό ͢ CO2 + Η2Ο) |
οξυγονούχο οξύ |
Ca(OH)2 |
||
H2SO3 |
||
Fe(OΗ)3 |
||
H3PO4 |
||
ΚΝΟ3 |
||
ΗΝΟ2 |
||
Pb(ΟΗ)4 |
||
ΑgOΗ |
||
ΗΙ |
||
CaS |
||
Pb(OH)2 |
||
HCN |
||
Aℓ(OH)3 |
||
CO2 |
||
Al(OH)3 |
||
FeO |
||
Cu2O |
||
Pb(CO3)2 |
|
6. Να γράψετε τους χημικούς τύπους στις παρακάτω χημ. ενώσεις:
Χημική Ένωση |
Ονομασία |
Κατηγορία Χημ.ένωσης |
χλωριούχος άργυρος |
μη οξυγονούχο άλας |
|
νιτρικό ασβέστιο |
||
ανθρακικός σίδηρος (ΙΙ) |
||
φθοριούχο αμμώνιο |
||
θειούχος χαλκός (Ι) |
||
Υποχλωριώδες αργίλιο |
||
κυανιούχος Zn |
||
νιτρικό χρώμιο (VI) |
||
ιωδιούχος μόλυβδος (ΙV) |
||
φωσφορικό κάλιο |
||
νιτρώδες αργίλιο |
||
θειούχος σίδηρος (ΙΙΙ) |
||
θειώδες ασβέστιο |
||
θειικός κασσίτερος (ΙV) |
||
Φωσφορικό βάριο |
||
ΝΗ4ΟΗ(νερό͢ ΝΗ3+Η2Ο) |
Υδροξείδιο αμμωνίου (αμμωνία:ΝΗ3) |
βάση |
θειικό αργίλιο |
||
τετροξείδιο του αζώτου |
||
Οξείδιο του Cr (III) |
||
τριοξείδιο του αζώτου |
||
Θειούχος Pb(IV) |
||
Υδροφθόριο |
||
υδροξείδιο του Fe(III) |
||
θειώδες οξύ |
||
υδροξείδιο του βαρίου |
||
υδροξείδιο του Cu (I) |
||
διοξείδιο του αζώτου |
||
υδροκυάνιο |
||
υδροξείδιο του χρωμίου (VI) |
||
υδροξείδιο του ασβεστίου |
||
υδροξείδιο του Zn |
||
νιτρικό οξύ |
||
οξείδιο του σιδήρου (ΙΙΙ) |
||
Υδρόθειο |
||
θειικό οξύ |
||
Φωσφορικό οξύ |
||
υδροξείδιο του μολύβδου (ΙΙ) |
7. Οι πληροφορίες που ακολουθούν αφορούν στα στοιχεία Α, Β και Γ.
Ι. Τα ιόν Α2+ έχει τον ίδιο αριθμό ηλεκτρονίων με το ευγενές αέριο 18Ar
ΙΙ. Το στοιχείο Β βρίσκεται στην 3η περίοδο και στην VIIA ομάδα του Περιοδικού Πίνακα ΙΙΙ. Τα ηλεκτρόνια του στοιχείου Γ κατανέμονται σε στιβάδες ως εξής: K2 L8 M5
Αξιοποιώντας τις πιο πάνω πληροφορίες, απαντήστε στα ερωτήματα που ακολουθούν:
α. Ποιοι είναι οι ατομικοί αριθμοί των στοιχείων Α, Β και Γ;
β. Να διατάξετε τα στοιχεία κατά σειρά αυξανόμενης ατομικής ακτίνας.
γ. Ποιος είναι ο χημικός τύπος της ένωσης που σχηματίζουν:
γ1. Τα στοιχεία Α και Β μεταξύ τους. Τι δείχνει ο τύπος αυτός;
γ2. Καθένα από τα στοιχεία Α και Β με το υδρογόνο (Ζ=1).
8. Υδατικό διάλυμα περιέχει ως διαλυμένη ουσία το HCl (διάλυμα Δ1)
α) Ποια τιμή ΡΗ από τις παρακάτω μπορεί να έχει το διάλυμα Δ1:
Α : 3 Β : 7 Γ: 12
β) Χωρίζουμε το διάλυμα Δ1 σε τρία ίσα μέρη. Σύμφωνα με την απάντηση που δόθηκε στο προηγούμενο ερώτημα, το κάθε μέρος μπορεί να έχει τιμή ΡΗ ίση με:
Α : 1 Β : 3 Γ: 4
γ) Στο αρχικό διάλυμα Δ1προσθέτουμε ουσία Χ και το ΡΗ στο τελικό διάλυμα προέκυψε ίσο με 0,5. Η ουσία που προσθέσαμε μπορεί να ήταν:
Α: νερό Β: HCl Γ: ΝαΟΗ
9. Στο φαρμακείο του σπιτιού μας διαθέτουμε διαλύματα αμμωνίας (ΝΗ3) , ξύδι (οξύ) και Γάλα της Μαγνησίας: Mg(OH)2
ΝΗ4ΟΗ (νερό͢ ΝΗ3+Η2Ο) |
Το υδροξείδιο του αμμωνίου (ΝΗ4ΟΗ) διαλυόμενο στο νερό μετατρέπεται σε αέρια αμμωνία (ΝΗ3) και απαγορεύεται η κατάποσή της (μόνο επιφανειακή χρήση ή πάρα πολύ σύντομες εισπνοές) |
α) Ποιο απ’ αυτά θα χρησιμοποιήσουμε αν μας τσιμπήσει:
Α. Σφήκα Β. Μέλισσα Γ. Κουνούπι
β) Ποιο απ’ αυτά θα χρησιμοποιήσουμε ως ρόφημα, αν έχουμε καούρες (ξινίλες) στο
στομάχι μας .
10. Στο πολύ μικρό χωριό Ανάβρα (Γούρα) Μαγνησίας, εκτρέφονται σε μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες δεκάδες χιλιάδες βοοειδή και ανάλογος αριθμός ζώων ελεύθερης βοσκής, κοπάδια από ερίφια (κατσίκια) και χοίρους (ημιάγρια γουρούνια) οπότε υπάρχει σημαντική έκλυση CO2 . Σε συνδυασμό με τα αγροτικά οχήματα και μηχανές παράγονται μεν μεγάλες ποσότητες CO2 αλλά μικρές ποσότητες ΝΟ2 και σχεδόν καθόλου SΟ3 διότι δεν υπάρχουν καθόλου εργοστάσια. Αντίθετα στη βιομηχανική περιοχή έξω από την Αθήνα και προς Ελευσίνα και προς Θήβα, εκατομμύρια άνθρωποι και οχήματα παράγουν τεράστιες ποσότητες (νέφος) CO2 και ΝΟ2 ενώ οι μεγάλες βιομηχανίες παράγουν επιπλέον και τεράστιες ποσότητες SΟ3. Προσδιορίστε τα πιθανά προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον (χλωρίδα και έδαφος) των περιοχών αυτών σε έντονη βροχόπτωση κατά τις ώρες αιχμής κυκλοφορίας των οχημάτων και έντονης βιομηχανικής δραστηριότητας. Προσδιορίστε το πιθανό ΡΗ του εδάφους στις δύο περιοχές και εξηγήστε αν χρειάζεται να γίνουν παρεμβάσεις στο έδαφος των κήπων (λαχανόκηπων) στις αυλές των σπιτιών των κατοίκων.
11. Να συμπληρώσεις τα κενά στις προτάσεις που ακολουθούν.
Οι .......................................... καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρεθεί ένα σώμα
είναι η .........................., η ......................... και η ........................... .
Στα στερεά ......................... τα μόρια .......................................... ελαφρά γύρω από συγκεκριμένες ....................... . Έτσι, ούτε ........................................................ ούτε ........................................... πολύ μεταξύ τους.
Στα υγρά ............................. τα μόρια ............................................. συνεχώς το ένα
............................................ από το ....................................................... . Όμως δεν .................................. πολύ το ένα από το άλλο.
12.Να συμπληρωθεί το κείμενο με τις ακόλουθες λέξεις:
υδρολογικός κύκλος---- ηλιακής---- υγρή---- αέρια ---- σύννεφα ---- υγροποιούνται βροχή ---- χιόνι ---- χαλάζι ---- στερεά ---- εξατμίζονται ---- υπόγειες |
O κύκλος του νερού — γνωστός και ως — ...................................................................................είναι η συνεχής ανακύκλωση του νερού της Γης μέσα στην υδρόσφαιρα και στην ατμόσφαιρα. Το συνεχές της κυκλικής διαδικασίας του κύκλου του νερού επιτυγχάνεται εξαιτίας της ......................................... ακτινοβολίας.
Το νερό του πλανήτη αλλάζει συνεχώς φυσική κατάσταση, από τη .......................... μορφή των πάγων στην .......................... μορφή των ποταμών, λιμνών και της θάλασσας και την ...................................... κατάσταση των υδρατμών.
Πιο συγκεκριμένα, λόγω της θέρμανσης και των ανέμων στην επιφάνεια της γης τα νερά της .......................................... και μαζεύονται ως υδρατμοί δημιουργώντας τα ....................................... . Οι υδρατμοί συμπυκνώνονται, ................................... και στη συνέχεια πέφτουν ως ........................... ,.................................. ή ............................ ή άλλες μορφές υετού, εμπλουτίζοντας έτσι τις αποθήκες νερού της γης, είτε είναι αυτές επιφανειακές, όπως οι θάλασσες και οι λίμνες, είτε είναι ............................................
13. Ο κύκλος του νερού αποτελείται από διαδοχικές φάσεις. Ποια από τις παρακάτω διαδοχές φάσεων είναι σωστή;
Α)εξάτμιση - δημιουργία νεφών - κατακρήμνιση με βροχή - πορεία προς τη θάλασσα
Β)εξάτμιση - κατακρήμνιση με βροχή - δημιουργία νεφών - πορεία προς τη θάλασσα
Γ)δημιουργία νεφών - κατακρήμνιση με βροχή - εξάτμιση - πορεία προς τη θάλασσα
Δ)εξάτμιση - πορεία προς τη θάλασσα - κατακρήμνιση με βροχή - δημιουργία νεφών
Ε)δημιουργία νεφών - εξάτμιση - πορεία προς τη θάλασσα - κατακρήμνιση με βροχή
14. Συμπληρώστε το φαινόμενο στον παρακάτω πίνακα:
Από |
Φαινόμενο |
Σε |
Υγρό |
Αέριο |
|
Σύννεφα |
Γη |
|
Αέριο |
Υγρό |
|
Έδαφος |
Υπόγεια νερά |
15. Συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:
Το επιφανειακό νερό που αποτελεί το 75% της …………………..…… της γης και απαντάται σε ποτάμια, ……………………………. , λίμνες ενώ το υπόλοιπο ……………….% αποτελεί …………….…………………. εκτάσεις.
Από το συνολικό νερό στη γη μόνο το 3% είναι…………………….…….. νερό ενώ το υπόλοιπο…………………% είναι αλμυρό νερό. Από αυτό το 3%, το 2,37% περίπου αποτελεί τους πολικούς πάγους, παγετώνες, το 0,6% περίπου περιλαμβάνει τα υπόγεια νερά μεγάλου βάθους και μόνο το ……………% περιλαμβάνει τα επιφανειακά νερά (ποτάμια, λίμνες, υδρατμοί της ατμόσφαιρας, υγρασία του εδάφους, υπόγεια υδάτινα αποθέματα σε μικρό σχετικά βάθος από την επιφάνεια της γης).
16. Συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:
Ο κύκλος του νερού λέγεται και .......................................
................................... είναι η διαδικασία που μετατρέπει τους υδρατμούς σε υγρό – νερό το οποίο δημιουργεί σύννεφα.
Αφού βρέξει το νερό καταλήγει ή στην ξηρά ή ............. .....................................
Όταν το νερό εξατμίζεται από το φύλλο ενός δέντρου τότε έχουμε ................................
Όταν το νερό θερμαίνεται στον ωκεανό από υγρό μετατρέπεται σε ...............................
Όταν ένα μέρος του νερού απομακρύνεται από το υπόλοιπο επειδή θερμάνθηκε τότε η διαδικασία λέγεται ...................................................
Όταν το νερό πέφτει από τον ουρανό τότε έχουμε..............................................
17. Ερωτήσεις ανάπτυξης
Ποιος είναι ο ρόλος του Ήλιου στον «Κύκλο του Νερού»;
……………………...……………………………………………………………………………
Ποιος είναι ο ρόλος της βαρύτητας;
……………………...……………………………………………………………………………
Από πού προέρχονται οι υδρατμοί στον «Κύκλο του Νερού»;
……………………...……………………………………………………………………………
Ποια η διαφορά των όρων «εξάτμιση» και «διαπνοή»;
……………………...……………………………………………………………………………
Τι είναι τα «κατακρημνίσματα»;
…………………...……………………………………………………………………………
Καλή επιτυχία ... !!!
Απαντήσεις στο email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ή σε χαρτί στο σχολείο